Pages

Monday, March 7, 2011

kreatiflah dalam mendidik :)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
* * *
::tengahari ::
adik : kak uyu, nak pistol air tu.. bagi la.
kak uyu : tak boleh. kalau tak solat lagi, kak uyu tak nak bagi. dah. sekarang solat depan mate kak uyu.jangan ngelat.kak uyu tembak pakai pistol air nanti baru taw.
adik : huh..yelah2.nak solat lah nie... (jalan ambil sejadah)
selesai solat..
kak uyu : ha, sekarang pergi makan.nanti van datang susah pulak.pegi2.(sambil acukan pistol air pade adik)
adik : alaa... tadi kak uyu kate nak bagi pistol tu lepas adik solat.. mane bleh camni...(sambil buat muka)
kak uyu : haa?? kak uyu xingat pulak..(saje je) dah2. gi makan. tembak karang. (sambil ketawa kecil)
selesai makan..
adik : ha, cepat la bagi pistol air tu..
kak uyu : hm... (sengaja lambat2kan)
adik : kak uyu.... nak!!
kak uyu : boleh, tapi adik kene janji, tak tembak kak uyu.cakap cepat.cakap janji..(sambil ketawa kecil)
maka adik pun berikrar tak nak tembak kakaknya..
adik : yes! dapat gak men pistol ni (lari-lari dalam rumah)
tiba-tiba..
kak uyu : hah! van dah datang.eh! bak sini pistol air tu.nak bawak gi skolah ye? xboleh.. haha.. (oh,kejamnye)
adik : alaaaa....
kak uyu : nanti kak uyu bagi balik la..dah2 gi skolah. (sambil senyum lebar)
adik : huh..oklah kak uyu, adik pegi dulu.. 
adik pun berjalan ke arah van dengan beg coklatnya..

* * *

hm..susah kan nak didik adik? ni baru pakai taktik pistol air supaya dia solat dan tak bertangguh untuk buat apa yang sepatutnya. Tapi, memang agak kelakarlah keadaanya. Yalah, kalau bukan kakak / abang yang mahu mendidik adik-adik mereka, siapa lagi? Takkan nak bergantung 100% pada parents kan? Kadang-kadang, gunakan taktik sebegini lebih baik dari marah-marah mereka. Setuju ? Bergantung pada diri anda untuk mencari penyelesaian dalam mendidik lebih-lebih lagi mereka yang paling dekat dengan kita untuk kita bimbing. :) 


No comments:

Post a Comment