Pages

Monday, June 18, 2012

Kami Peduli.


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
3:12. Katakanlah kepada orang-orang yang kafir: "Kamu pasti akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan digiring ke dalam neraka Jahanam. Dan itulah tempat yang seburuk-buruknya".


Salam 'alaik.
Sejak kebelakangan ni, banyak sangat isu yang tak sedap di dengar. Dulu, Palestine. Kini masih lagi Palestine. Tapi, bertambah-tambah pula dengan Syria, Myanmar, Afghanistan, Iran dan sangat berkemungkinan besar ada banyak lagi tempat yang kita tidak tahu. Saudara kita diperlakukan macam sampah. Terlalu jijik sampai diperlakukan begini!

 Myanmar

Palestine

Palestine

Syria 

 Afghanistan

Iran

Tidak semua dari kita yang mampu untuk ke sana mengangkat senjata. Tidak semua dari kita yang mampu berjumpa dengan ahli PBB untuk menggesa membantu mereka dari pelbagai aspek. Namun kita boleh berdoa. Solat Hajat untuk mereka. Mereka semua dizalimi tanpa belas kasihan, tanpa perikemanusiaan oleh golongan kafirun laknatullah yang dijanjikan neraka keatas mereka. Tapi, memang teruk betul perangai bila dah tahu saudara seislam sendiri dalam kesusahan, kita masih membisu, angkat tangan untuk berdoa pun tidak. Malah terus-terusan melakukan maksiat. Sekadar islam pada kad pengenalan. Buat apa? Hampeh. 

Saudara kami di sana, ketahuilah kami masih peduli akan kalian. Kami berdoa untuk kalian. Kekallah dalam saf-saf perjuangan. Kekallah dalam akidah islam. Sungguh, ini ujian dari Tuhan kita, Allah untuk meningkatkan lagi iman kita. Bersabarlah, dan terus berdoa.

Dalam surah Ali-'Imran, Allah berfirman :

QS: 3:14. Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah  kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).

QS: 3:15. Katakanlah: "Inginkah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?" Untuk orang-orang yang bertakwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di  dalamnya. Dan (mereka dikaruniai) istri-istri yang disucikan serta keridaan Allah: Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.

QS: 3:16. (Yaitu) orang-orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,"

QS: 3:17. (yaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur.

QS: 3:18. Allah menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

QS: 3:19. Sesungguhnya agama (yang diridai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barang siapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya.

QS: 3:20. Kemudian jika mereka mendebat kamu (tentang kebenaran Islam), maka katakanlah: "Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan (demikian pula) orang-orang yang mengikutiku". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi: "Apakah kamu (mau) masuk Islam?" Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan (ayat-ayat Allah). Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.

QS: 3:21. Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi yang memang tidak dibenarkan dan membunuh orang-orang yang menyuruh manusia berbuat adil, maka gembirakanlah mereka bahwa mereka akan menerima siksa yang pedih.

QS: 3:22. Mereka itu adalah orang-orang yang lenyap (pahala) amal-amalnya di dunia dan akhirat, dan mereka sekali-kali tidak memperoleh penolong.

Kemenangan itu pasti. Tapi Allah takkan bagi jika kita tidak usahakan. Allah takkan bagi jika kita tidak minta dan merayu pada-Nya. 

QS: 13:11. Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah.  Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.

Allah sentiasa bersama hamba-hamba-Nya yang beriman. Yakinlah. Kemenangan itu pasti.


klik sini untuk tahu isu di Myanmar


p/s : Saya rasa ada yang tidak tahu bagaimana nak tahu surah dan ayat dalam al-quran bila kita tulis nombor sahaja kan? Baik, macam ni. 

Kalau nombornya begini --> QS: 13:11 atau (13:11)

maksudnya, surah ke 13, ayat ke 11. Yang di depan itu surah, di belakang ayatnya.


wAllahu'alam :)

No comments:

Post a Comment