Pages

Friday, April 11, 2014

Budak Tarbiyyah

Salaam'alaik.

Dulu-dulu, zaman sebelum aku masuk Universiti, aku se-geng dengan budak-budak yang bertudung labuh, berkopiah. Most of the time lah. Bila aku masuk U, aku tukar sikit. Aku try masuk dengan semua. I try to not to talk about all the hadith and verse in Quran too often. Saja nak test. Nak tahu cara mana yang sesuai dengan masyarakat. Sekarang dah 4 semester aku bergelar mahasiswi. Aku boleh la get in track dengan yang lain-lain. Sama macam aku rapat dengan kawan-kawan tarbiyyah aku dulu(ceh. kunun.).

Tapi satu masa ni. Aku berhadapan dengan kawan yang aku rasa perlu ditarbiyyah. Mulanya aku tak nak keluarkan dalil sangat. Sebab aku tak nak dia rasa ada border antara aku dan dia. Tapi keadaan memaksa aku keluarkan juga nass-nass yang tertentu. And, as expected, dia pun kata;

"kamu lagi tinggi ilmu dari saya."

There it goes.

The words that I never liked. And until now, I still don't like it. Ia macam satu dinding yang besar gila antara aku dan mad'u.

Aku tak suka orang pandang aku perfect. Sebab nanti bila aku buat salah, kebanyakkannya akan cakap macam ni;

"Tak sangka, orang yang macam kau pun boleh buat mistakes yang simple macam tu."

Jarang sekali yang nak kata;

"Its okay aqilah. Its okay to make mistake once. Tapi hang kena berusaha untuk tak ulanginya okay."

Aku "Budak Tarbiyyah". Tapi aku juga "Manusia Biasa".

Aku tak suka dilabel. Please don't. Be natural. Be my friend, as my friend. Correct me if I'm wrong. Don't let me keep on doing the same mistakes but yet, kamu cakap belakang. I love my friends. All of them.

Never feels like there's a border between kawan-kawan tudung-labuh-berkopiah dan yang biasa-biasa.

Sekadar luahan.


Beranang,
11 April 2014.

No comments:

Post a Comment